طرز تهیه سوهان و شیرینی ساق عروس

دوشنبه 7 مهر 1399
14:42
احمد رضایی

معروف ترین سوهان ایران متعلق به قمی ها می باشد که به صورت گسترده در این شهر تهیه می شود و این نوع شیرینی فوق العاده لذیذ می باشد که به صورت خانگی نیز می توان آن را تهیه نمود.

سوهان عسلی

مواد لازم تهیه سوهان عسلی:

عسل سفت:سه قاشق سوپخوری پر( 150 گرم)

خلال بادام :نصف پیمانه (150 گرم)سوهان عسلی

شکر :یک پیمانه سرخالی (150 گرم)

زعفران سائیده :یک قاشق چایخوری

روغن آبکرده :4 قاشق سوپخوری(100 گرم)

طرز تهیه سوهان عسلی :

دستپخت20 : ابتدا خلال بادام را بشویید و بعد در صافی بریزید تا آب آن کشیده شود.

در ظرفی عسل ، روغن و شکر را با هم مخلوط کنید و بر روی حرارت بالا قرار دهید تا یکنواخت شوند.

در حین تفت چند باری مواد را هم بزنید تا شکر آب و طلایی شود. بعد بادام را اضافه کنید و همچنان روی حرارت قرار دهید تا بادام ها هم طلایی شوند.

زعفران را هم در کمی آب جوش حل کنید و به بقیه مواد اضافه کنید. مواد را خیلی هم نزنید چون ممکن است روغن آن جدا شود.

برای اینکه متوجه بشیم سوهان آماده شده یا نه ، کمی از مایه را گوشه سینی بریزید . اگر سریع بسته شد یعنی سوهان عسلی شما آمادست.

در این مرحله ، حرارت را کم کنید در حدی که سوهان عسلی فقط گرم بماند.

بعد با یک قاشق کوچک از مایه برداشته و با فاصله روی سینی چرب شده بریزید و بالافاصله دو سه عدد کاکا کدو حلوایی وخلال پسته روی سوهان ها قرار دهید .

بعد از سرد شدن با کارد سوهانها را از سینی جدا کنید و در ظرف در داری نگه دارید.

تاریخچه سوهان

تاریخچه دقیق اولین سوهان به دوره قاجار در شهر قم نسبت داده می شود؛ حلوایی که در سال های 1289 تا 1290 هجری خورشیدی هنگامی که قرار بود صحن عقیق بارگاه حضرت معصومه در شهر مقدس قم افتتاح گردد.

بزرگان قم اقدام به برگزاری مراسم باشکوهی جهت افتتاح به عمل آوردند و قرار بود ناصرالدین شاه خود برای افتتاح حاضر شود ولی بر اساس مقتضیات زمان به خصوص مسائل امنیتی آن زمان، ناصر الدین شاه جانشینی (رئیس ایل قاجار) را به جای خود جهت مراسم افتتاح به قم فرستاد.باب

در هنگام برپایی مراسم با توجه به آداب و رسوم آن دوره هر یک از بزرگان شهر جهت احترام هدایایی را به نماینده شاه ازقبیل صنایع دستی و … پیشکش کردند و در این بین یکی از بزرگان بنام ملاابراهیم شماعی جهت پیشکش حلوایی که به آن شکر افزوده شده بود به رئیس ایل قاجار که نماینده شاه هم بود تقدیم کرد که ایشان پس از صرف ناهار این شیرینی را میل نمود که با ذائقه اش خوش آمد و با توجه به گفته ها ایشان عنوان کردند که این شیرینی همانند سوهانی که آهن را می برد، غذای مرا برید و هضم کرد. وی درخواست نمود که از این شیرینی مطبوع برای شاه با خود خواهم برد. به این ترتیب از آن زمان نام سوهان بر روی این حلوا گذاشته شد و پس از آن تولید و مصرف سوهان شروع شد؛ که در ابتدا مخصوص بزرگان و اشراف بود. ترکیبات حلوای سوهان در ابتدا شامل: آرد، شکر، روغن، پسته، زعفران، هل و گلاب بوده که به صورت حلوای نرمی طبخ می شده است، ولی کم کم با افزودن ترکیبات دیگری همچون زرده تخم مرغ و نیز جایگزینی آرد جوانه گندم به جای آرد گندم خاصیت سفتی و شکنندگی به این شیرینی افزوده شد که بر میزان ماندگاری محصول نیز افزود.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس :

مواد لازم برای تهیه شیرینی ساق عروس :
آرد گندم 1/700 کیلو گرم
آرد برنج نرم شده 350 گرم
تخم مرغ 4 عدد
پکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری پر
شیر سرد 3 قاشق غذاخوری
جوش شیرین 1 قاشق مربا خوری
هل نرم شده 1 قاشق غذاخوری سر صاف
گردو نصف شده برای تزیین به مقدار لازم
پودر قند 400 گرم
روغن جامد 800 گرم
کره محلی 1 کیلو
گردو خرد شده 700 گرم

*مواد داخل شیرینی :

پودر بادام :1 پیمانه
پودر قند :نصف پیمانه
گلاب : 2 قاشق غذاخوری
هل :1 قاشق چای خوری
شربت بار :به مقدار لازم
شیرینی ساق عروس

طرز تهیه شیرینی ساق عروس :

تخم مرغ را بشکنید و زرده و سفیده آن را از هم جدا کنید. سپس زرده را با شیر و وا رفتن ته چین ، وانیل ، بیکینگ پودر و روغن با هم مخلوط کنید و با هم زن برقی هم بزنید.

سپس آرد الک شده را کم کم به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا خمیر نرمی به وجود بیاید. خمیر را با دست ورز دهید و به مدت 30 دقیقه استراحت دهید تا خمیر به اصطلاح ور بیاید.

پس از سپری شدن این زمان ، مقداری از خمیر برداشته و به صورت نازک پهن کنید . سپس خمیر را به دور یک نی چوبی بپیچید و با سفیده تخم مرغ لبه خمیر را به هم بچسبانید.

بعد خمیر را به تکه های 2 سانتی متری برش داده و داخل روغن سرخ کنید.

مواد میانی ذکر شده را با هم مخلوط کنید.

بعد از سرخ شدن خمیر ،نی داخلش را بردارید و جایگاه نی از مواد میانی پر کنید .

یک سر نان شیرینی ها را به شربت بار آغشته کنید و بعد داخل پودر پسته یا کنجد بزنید و در ظرف مورد نظر بچینید.

منبع : dastpokhte20


[ بازدید : 223 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دنیای از خوشمزه ها است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]