تمیز کردن قابلمه سوخته با ۳ روش کاربردی

يکشنبه 15 دی 1398
13:43
احمد رضایی

اگر از قابلمه‌ها به درستی نگهداری کنید، آن‌ها می‌توانند مدت زیادی عمر کنند و برای چند سال مفید باشند. تمیز کردن غذا‌های سوخته از قابلمه یکی از مهمترین موارد نگهداری از وسایل آشپزی است، بنابراین این مهم است که بدانید چگونه و چه مدت آن‌ها را خیس کنید، و با چه روشی سوختگی‌ها را از بین ببرید. در اینجا ۳ روش کاربردی برای تمیز کردن قابلمه سوخته یاد داده شده است.

۱- تمیز کردن قابلمه سوخته با سرکه و جوش شیرین
بر خلاف مایع ظرفشویی و آب این یک راه حل بهتر و جامع‌تر است که مخصوص تمیز کردن قابلمه سوخته می‌باشد. ابتدا قابلمه را با آب پر کنید طوری که همه قسمت‌های سوخته را پر کند.

سرکه یک ماده اسیدی است که باعث می‌شود به راحتی بتوانید سوختگی‌های قابلمه را تمیز کنید. یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) سرکه سفید را داخل ظرف بریزید و با قاشق آنها را با هم مخلوط کنید.


قابلمه را بر روی اجاق قرار دهید و زیر آن روشن کنید، شعله را روی درجه متوسط یا بالا تنظیم کنید. توجه کنید که نباید درب ظرف را بگذارید. صبر کنید تا سرکه شروع به جوشیدن کند، در این لحظه خواهید دید که قابلمه کم کم تمیز می‌شود. شعله را خاموش کنید و قابلمه را به یک محل خنک حرکت ببرید.

هنگامی که جوش شیرین با سرکه داغ مخلوط شود به یک محصول تمیز کننده فوق العاده قوی تبدیل می‌شود. حدود ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) جوش شیرین را به محلول اضافه کنید، سعی کنید آن را روی مناطق سوخته شده بپاشید. اجازه بدهید جوش شیرین به مدت ۳۰ دقیقه روی آن بماند، این کار باعث می‌شود قابلمه خنک شده و جوش شیرین در آن نفوذ کند.

توجه داشته باشید که جوش شیرین ممکن است هنگام افزودن به سرکه به میزان قابل توجهی گاز تولید کند. (مثل گاز نوشابه) برای جلوگیری از سر ریز شدن گاز جوش شیرین در قابلمه‌های کوچکتر، بهتر است قبل از اضافه کردن جوش شیرین به قابلمه به میزان ½ و ¾ سرکه روی آن بریزید.


بعد از ۳۰ دقیقه، قابلمه را با انتهای خمیدگی اسکاج تمیز کنید. روی لکه‌هایی که هنوز هم از روی آن نمی‌روند می توانید حدود ۵ قاشق غذاخوری (۷.۴ میلی لیتر) جوش شیرین بپاشید و دوباره آنها را بشویید. در صورت لزوم می‌توانید فرآیند جوشیدن سرکه را تکرار کنید.


۲- تمیز کردن قابلمه سوخته با آب و مایع ظرفشویی
در صورت امکان ابتدا قابلمه را خنک کنید و بلافاصله پس از سوختن قابلمه آن را با آب را پر کنید، با این روش تمیز کردن غذای سوخته از قابلمه آسان‌تر خواهد بود. مطمئن شوید که تمام مناطق سوخته را کاملا آب گرفته است.


چند قطره مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید. برای قابلمه‌های کوچکتر باید دو تا سه قطره و برای قابلمه‌های بزرگتر ۴ تا ۵ قطره اضافه کنید. بعد از اضافه کردن مایع ظرفشویی، محلول را با یک برس تمیزکاری ساده مخلوط کنید تا مطمئن شوید که مایع تمام قابلمه را پوشش می‌دهد.


اجازه دهید این مخلوط یک شب در قابلمه بماند. اگر این زمان برای شما ممکن نیست بگذارید حداقل یک ساعت مخلوط در قابلمه بماند. هرچه زمان بیشتری این مخلوط در قابلمه سوخته بماند، غذای سوخته آن را بیشتر جذب می‌کند، و در نتیجه راحت تر می توانید آن را از قابلمه پاک کنید.


پس از خیساندن، با استفاده از انتهای خمیدگی اسکاج کنید می‌توانید مواد غذایی سوخته را پاک کنید. اگر چه لازم نیست اما در صورت تمایل می‌توانید آب موجود در قابلمه را تخلیه کنید. اگر مقداری از مواد غذایی هنوز در قابلمه وجود دارد و پاک نمی‌شود می‌توانید فرایند خیساندن را تکرار کنید.


۳- تمیز کردن قابلمه سوخته با نمک و سیب زمینی
این روش برای سوختگی‌های کم به کار می‌رود. کف تابه یا قابلمه سوخته خود مقداری نمک بریزید و سپس با یک سیب زمینی خام روی آن بکشید. بعد آن را با آب بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید.

سپس مقدار کمی روغن در ظرف بریزید و با دستمال کاغذی آن را در همه جای ظرف پخش کنید. در نهایت، تابه یا قابلمه را روی اجاق گاز با حرارت کم به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید و اجازه دهید روغن در ظرف غوطه ور شده و در آن رسوخ کند. بعد آن را از روی اجاق برداشته و کاملا تمیز کنید.

منبع: ستاره

[ بازدید : 131 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دنیای از خوشمزه ها است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]