تفاوت چلو و پلو و طرز تهیه هر کدام

يکشنبه 24 آذر 1398
13:37
احمد رضایی

تفاوت چلو و پلو


غذاهای ایرانی طعم بسیار مطبوعی داشته و می‌توانیم به جرات بگوییم که در سراسر جهان نیز علاقه‌مندان زیادی دارند. خورش‌ها، کباب‌ها و ... همگی به همراه یک برنج خوشمزه سرو می‌شوند؛ اما با نگاهی به یک منوی ساده از رستورانی، درخواهید یافت که در منو آن‌ها، چندین عنوان برای برنج در نظر گرفته شده است که معروف‌ترین آن‌ها را می‌توانیم پلو و چلو بدانیم. در این بخش قصد داریم تفاوت چلو و پلو با یکدیگر را در آشپزی ایرانی عنوان کنیم. ضمن آنکه دستور پخت هر کدام از آن‌ها را نیز آموزش خواهیم داد تا بتوانید علاوه بر استفاده بهتر از مواد غذایی و افزایش ارزش غذایی آن‌ها، سفره های رنگین تر و زیباتری بچینید و در کنار لذت بردن از آشپزی اصولی، طعم و عطر بهتری را به پلوها و چلوهای خود ببخشید. با ما همراه باشید تا با تفاوت چلو و پلو آشنا شوید.

تفاوت چلو و پلو در چیست؟

اساس پخت چلو و پلو با برنج صورت می‌گیرد و به عبارت دیگر هردوی آن‌ها برنج‌های پخته شده و دم کشیده‌ای هستند که برای پختشان باید از یک سری اصول پایه بهره بگیریم. اما تفاوت چلو با پلو با هم این است که:

  • در پخت چلو برنج را به شکل ساده دم می‌کنیم و پس از آماده شدن، آن را در کنار انواع خورش یا گوشت‌های کبابی و سبزیجات مختلف مصرف می‌کنیم.
  • اما پختن و سرو کردن پلو به شکل دیگر انجام می‌شود. پلو را می‌توان یک برنج ترکیبی دانست و همانطور که از نامش مشخص است، برنج باید به همراه مواد دیگر مانند انواع سبزیجات و گوشت و حبوبات آماده شود و غذاهایی مثل لوبیاپلو، سبزی پلو، عدس پلو و... تهیه شوند.

این همان اصلی‌ترین تفاوت چلو و پلو است.

چلو

در فرهنگ لغت و همچنین در سنت اصیل ایرانی، چلو را برنجی می‌دانند که با روغن یا کره به شکل خشک و ساده پخته می‌شود و در کنار انواع گوشت و سبزی و لبنیات مصرف خواهد شد. چلو برنج آب پز شده است که با درصد کمی از چربی پخته می‌شود و هضم و گوارش آن آسان است. اما پخت آن چگونه است؟

دستور پخت چلو

  • ابتدا لازم است برنجی مرغوب را برای پخت چلو تهیه کنید؛ برنجی که از عطر خوش و ظاهر مطلوبش اطمینان دارید.
  • مقدار مورد نظری از برنج را در بازه زمانی یک تا یک و نیم ساعت در آب خنک بریزید تا خیس شود و بعد با خالی کردن آب آن، از لعاب موجود در برنج بکاهید. (می‌توانید در این مرحله به برنج نمک اضافه کنید)
  • یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کرده و به میزان مورد نیاز در آن نمک بریزید. سپس درب آن را بگذارید و آن را روی میزان حرارت مناسبی از شعله اجاق گاز قرار دهید تا محلول آب و نمک به جوش آید.
  • پس از جوشیدن آب، برنج را داخل آن بریزید و اجازه دهید تا برنج در حد نیمه پخت شدن در داخل آن بپزد. (برنج را بیشتر از ده دقیقه نباید بپزید)
  • پس از امتحان کردن برنج و اطمینان از له شدن آن در بین انگشتان، آن را آبکش کنید.
  • مقداری روغن یا کره را کف قابلمه ریخته تا داغ شود. بعد برنج آبکش شده را روی آن بریزید و مقدار کمی آب روی برنج ریخته و منافذ و روزنه‌هایی را بین برنج‌ها ایجاد کنید.
  • درب قابلمه را با دم کنی بپوشانید و آن را روی قابلمه بگذارید و یک تا یک ساعت و نیم به آن اجازه دم شدن دهید. بعد چلو شما آماده سرو خواهد شد.

چلو

پلو

پلو برنجی است که در ترکیب با سبزی و گوشت و انواع ادویه پخته می‌شود و دستور پخت آن به شرح زیر است:

دستور پخت پلو

  • مقدار دلخواهی از برنج را پاک می‌کنیم و آن را در قابلمه‌ای که از آب پر شده است، می‌ریزیم تا به مدت یک تا یک و نیم ساعت خیس بخورد. برای شستن آن می‌توانیم از نمک هم استفاده کنیم.
  • قابلمه‌ای را تا نیمه از آب پر می‌کنیم و مقداری نمک به آن می‌افزاییم و آن را روی شعله قرار می‌دهیم تا به جوش بیاید.
  • هنگامی‌که آب جوشید، برنج را داخل آب می‌ریزیم و حدود ده دقیقه و تا زمانی که دانه‌های برنج کشیده شوند و به قدری بپزند که بتوان آن‌ها را میان دو انگشت له کرد، در حال پخت نگه می‌داریم. سپس باید برنج را آبکش کنیم.
  • کف قابلمه دیگری را با کره یا روغن چرب می‌کنیم و بعد برنج آبکش شده و مواد دیگر که آماده کرده‌ایم (سبزی، گوشت، حبوبات پخته یا سرخ شده) را به صورت لایه لایه در قابلمه می‌ریزیم. (یک لایه برنج یک لایه مواد، تا جایی که برنج و مواد تمام شوند)
  • درب قابلمه را با دم کنی می‌پوشانیم و حدود یک ساعت اجازه می‌دهیم که پلو دم بکشد و بعد پلوی ما آماده خوردن است‌.

طرز تهیه پلو


منبع: setare


[ بازدید : 139 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دنیای از خوشمزه ها است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]